Historia firmy Ustronianka, której założycielem i właścicielem jest Michał Bożek sięga lat osiemdziesiątych minionego wieku. Z niewielkiego, kilkuosobowego zakładu, w krótkim czasie przerodziła się w ogólnokrajową firmę, zatrudniającą kilkaset osób i będącą w ścisłej czołówce producentów wód i napojów w Polsce.
Co jest źródłem tego sukcesu?
„Najwyższa jakość, w pełni profesjonalna i skuteczna realizacja oczekiwań klientów nie biorą się znikąd. Za nami 40 lat ciężkiej pracy, którą potrafiliśmy przekuć w sukces. To nie znaczy jednak, że teraz osiedliśmy na laurach – stale się rozwijamy i wspólnie idziemy w jednym kierunku. To podstawa, której efekty były bardzo widoczne w zeszłym roku” – tak receptę na wyniki Ustronianki przedstawia jej twórca.
Stabilność rozwoju Ustronianki gwarantują nowoczesne metody zarządzania, sprzedaży oraz magazynowania. Ustronianka, od początku swej działalności, czerpie z bogatych, sięgających XIX wieku tradycji uzdrowiskowych miasta Ustronia oraz źródła Bódzigłód, któremu przypisywano właściwości zdrowotne. Dzięki tym wyróżnikom Ustronianka od 1980 roku sukcesywnie pozyskiwała ogólnopolski rynek i rozbudowywała portfolio swych produktów. W 1994 roku firma rozpoczęła produkcję w swoim drugim zakładzie, zlokalizowanym w malowniczo położonej części Ustronia – Jelenicy, w obszarze otuliny Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego.
Powstały nowe hale, co umożliwiło wydobycie, butelkowanie i magazynowanie wody w warunkach o najwyższym standardzie. Kolejną inwestycją był uruchomiony w 1994 roku zakład w Białej koło Prudnika, u podnóża Gór Opawskich. Zakład ten jest obecnie jednym z najlepiej wyposażonych zakładów rozlewniczych w Polsce.
W 2000 roku Ustronianka przejęła istniejące od 1963 roku Zakłady Wytwórcze Czantoria w Ustroniu, a dwa lata później, w roku 2002, zakład numer 2 w Ustroniu Jelenicy został gruntownie przebudowany. Powstały nowoczesne pomieszczenia biurowe, nowa hala magazynowa oraz produkcyjna z liniami do rozlewu wody mineralnej i napojów. Z roku na rok inwestycji – szczególnie w nowe technologie produkcji – było coraz więcej, a ich efektów możemy zasmakować sięgając po produkty dostępne na sklepowych półkach w całym kraju.
Stały rozwój – to motto zdaje się przyświecać wszystkim w Ustroniu, lecz równie ważne jest tutaj słowo „tradycja”. Ustronianka to w pełni polska, rodzinna firma, kontynuująca i szanująca wartości i wzorce wypracowane przez dziesięciolecia. I tak już ma pozostać. Właśnie to wszystko zapewnia jej ugruntowaną pozycję i miano ważnego gracza rynkowego.
Woda polskiego sportu
Ustronianka jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek z branży napojowej. To właśnie Woda Mineralna Ustronianka jest przecież Oficjalną Wodą Reprezentacji Polski w piłce nożnej, której nieprzerwanie towarzyszy już od 2015 roku. Awans na tegoroczne Mistrzostwa Europy był już więc trzecim wspólnym awansem na wielką, piłkarska imprezę. To spory sukces tym bardziej, że to pierwszy taki wyczyn w historii polskiej piłki nożnej. Po dołączeniu firmy z Ustronia do grona sponsorów reprezentacji biało-czerwoni bili rekordy nie tylko awansując do kolejnych imprez, ale też osiągając najwyższe lokaty
w Rankingu FIFA (w sierpniu 2017 roku było to historyczne 5 miejsce). Na przełomie czerwca i lipca czekają nas zmagania w ramach EURO 2020 i chyba wszyscy
w Polsce będziemy trzymać kciuki za sukces naszego zespołu. Z wodą z Ustronia w tle.
Ustronianka jeden z naszych narodowych sportów wspiera także lokalnie – od lat firma sponsoruje kluby piłkarskie – pierwszoligowe Podbeskidzie Bielsko-Biała oraz czwartoligową Kuźnię Ustroń.
Piłka nożna to jednak nie wszystko. Ustronianka od lat wspiera wielu polskich sportowców. Dzięki tej pomocy zarówno młodzi, jak również profesjonalni zawodnicy mogą rozwijać swój talent i osiągać sukcesy na arenach sportowych. Michał Bożek, sportowy pasjonat już na przełomie wieków skierował swe działania w kierunku polskich skoków narciarskich i dołożył cegiełkę do sukcesów tej dyscypliny wspierając klub, którego zawodnikiem był wówczas Adam Małysz – KS Wisła Ustronianka. Wielki sentyment do tej dyscypliny pozostał zresztą do dziś, gdyż przez wszystkie lata zaangażowanie Ustronianki nie ustawało, a na ten moment firma wspiera skocznię im. Adama Małysza w Wiśle i wszelkie zawody, które odbywają się na terenie Podbeskidzia, w tym prestiżowe zawody Pucharu Świata.
Ustronianka i Hoop razem
Ostatnie miesiące były jednymi z najważniejszych w historii firmy. Dlaczego więc rok 2019 był tak wyjątkowy? A no dlatego, że firma w marcu przejęła 100% udziałów spółki Hoop Polska, producenta znanych i lubianych wód, napojów i syropów takich jak Arctic+, Hoop Cola i Paola. Było to wielkie wydarzenie rynku spożywczego w skali całego kraju, zwiększające w znacznym stopniu konkurencyjność firmy rodem z Ustronia. Przejęcie Hoop Polska Sp. z o.o. z rąk czeskiej Grupy Kofola, a tym samym zrepolonizowanie firmy z ponad 30-letnią tradycją zostało zrealizowane na tyle sprawnie, że krok ten doczekał się wyróżnień podsumowujących wydarzenia rynku spożywczego w 2019 roku. Początkiem listopada właściciel i jednocześnie prezes Ustronianki Pan Michał Bożek z rąk gremium Forum Rynku Spożywczego odebrał prestiżową nagrodę w kategorii Wydarzenie Rynku Spożywczego, które było podkreśleniem tego bardzo ważnego kroku. „Jesteśmy wdzięczni za to wyróżnienie, zdając sobie tym samym sprawę, jak wielkie i niełatwe wyzwanie z sukcesami realizujemy od początku 2019 roku” – podsumował wówczas właściciel.
Miniony rok był więc rokiem sporych przemian, których efekt już teraz jest bardzo widoczny. Z dobrych źródeł wiemy, że to jeszcze nie koniec.