Przez wiele miesięcy przed widzami Teatru Polskiego w Bielsku- Białej drzwi były zamknięte. Wśród tych, którzy tęsknili za możliwością ponownego przekroczenia progów tegoż budynku oraz obejrzenia na żywo spektaklu, znajdowała się liczna grupa osób niewidomych i słabowidzących.
Pomimo, iż kontakt z widzami pracownicy teatru utrzymywali za pośrednictwem portali społecznościowych, to jednak nie był on w stanie zastąpić odbioru sztuki na żywo.
Od wielu lat w ramach projektu Spektakle Bez Barier osoby z dysfunkcją wzroku korzystały z możliwości oglądania spektakli zaopatrzonych w audiodeskrypcję. Uzupełnieniem pozwalającym niewidomym na pełniejszy odbiór sztuki stały się warsztaty, w których organizację zaangażowana była Dyrekcja oraz pracownicy teatru. To uczestnictwo w warsztatach umożliwiło osobom z dysfunkcją wzroku zaznajomienie się z pracą aktorów, poznanie tajników charakteryzacji, dotarcie za kulisy, a także poznanie licznych teatralnych sekretów, o których większość widzów nie ma pojęcia.
Końcówka maja przyniosła z sobą dobre wiadomości zarówno dla placówek teatralnych, jak
i miłośników teatru, dzięki zmniejszeniu obostrzeń teatry wznowiły swoją działalność. W Teatrze Polskim wznowione zostały spotkania z niewidomymi widzami, a pierwszym z nich były warsztaty muzyczne, które poprowadził Ghostman – wokalista, saksofonista, improwizator jazzowy. Artysta w swojej muzyce łączy elementy jazzu oraz afrykańskiej, indyjskiej i arabskiej muzyki ludowej. Tworzy muzykę na żywo, często przy pomocy loopera i efektów gitarowych.
Improwizuje, bawi się brzmieniem, dynamiką, fakturą dźwięku. Ghostman występował w różnych składach, z wieloma muzykami polskiej i zagranicznej sceny jazzowej oraz klubowej; na swoim koncie ma koncerty
z jednym z najbardziej cenionych światowych muzyków jazzowych – Bobbym McFerrinem.
Koncertuje i nagrywa m.in. z multiinstrumentalistą Grzechem Piotrowskim, pianistą jazzowym Piotrem Matusikiem, Golec uOrkiestrą, Holy Noiz, Robertem Szewczugą, Beatą Bednarz, TGD czy Piotrem Nazarukiem.
Warsztaty pod nazwą „Ghostman i żywioł jazzu w teatrze” były związane ze spektaklem pt. „Zły” – dla osób niewidomych i słabowidzących. Spotkanie warsztatowe było wprowadzeniem w klimat spektaklu, zwłaszcza do jego sfery muzycznej. Ghostman zaprezentował zebranym swoją niezwykłą, autorską metodę śpiewania oraz sposoby wykorzystania głosu i śpiewu w loopowaniu, przy użyciu elektronicznego sprzętu muzycznego.
Podczas warsztatów uczestnicy poznali sposoby improwizacji głosem oraz tworzenia muzyki na żywo, a także sami próbowali swoich sił w muzykowaniu.
Po zakończonych warsztatach na uczestników czekała niespodzianka, którą było kolejne zaproszenie, tym razem na spektakl „Wyspa Kalina”.
Przed spektaklem odbyło się spotkanie w trakcie którego Joanna Feikisz udostępniła niewidomym makietę sceny, na której szczegółowo odwzorowano wszystkie elementy scenografii. Tym to sposobem mogli „zobaczyć” scenę, po której przemieszczali się aktorzy.
Wakacyjne spotkania z teatrem zakończył spektakl „Zły” na którego przybycie miłośników teatru nie zniechęciły upały oraz burze.
Trzeba zaznaczyć, że teksty audiodeskrypcji, których autorką jest Joanna Feikisz, pozwalają dostrzec detale, które niejednokrotnie umykają osobom widzącym. Dzięki ciągłemu pogłębianiu przez panią Joannę wiedzy na tematy związane z potrzebami oraz możliwościami osób z dysfunkcją wzroku, niewidomi widzowie w teatrze czują się jak przysłowiowe ryby w wodzie.
O ile nie powrócą obostrzenia, w planach są jeszcze jesienne warsztaty oraz spektakl.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.