Szukamy często wyzwań i narażamy się uprawiając sporty ekstremalne by poczuć przypływ adrenaliny. Jest na to dużo łatwiejszy sposób – wystarczy udać się w podróż busem. Jest to z pewnością duże wyzwanie, część taboru klekocze tak, jakby zamiast do Strumienia czy Bielska-Białej jechała na złomowisko; jest ciasno, bywa niebezpiecznie i nieprzyjemnie.
Cieszyn jest miejscem nie tylko pięknym ale i posiadającym dobre szkoły i możliwość pracy nie tylko dla „cieszyniaków”, ale również dla okolicznych mieszkańców. Idzie za tym oczywiście problem dojazdów. Z okolicznych wsi i miasteczek codziennie busami dojeżdża kilka tysięcy pasażerów. Korzystamy z busów również chcąc dotrzeć do Katowic czy Krakowa. Mała ilość połączeń kolejowych oraz długi czas jazdy zmusza nas do korzystania właśnie z tego środka transportu.
Wiele razy dojeżdżałam busami na terenie całego Śląska Cieszyńskiego. Znam więc dobrze wszystkie firmy oferujące swoje transportowe usługi. Trzeba przyznać, że są takie busy do których wsiadam z wielką chęcią ponieważ są czyste i stan techniczny nie budzi moich obaw. Ale nawet to nie rekompensuje tłoku. Zbyt duża ilość pasażerów jest bardzo niebezpieczna i stanowi zagrożenie dla wszystkich. Bywa gorzej gdy trzeba wsiąść do klekoczącego busa, który pamięta poprzednią epokę a sprzątanie przeżył równie dawno. Miałam wątpliwą przyjemność jechać busem w którym tapicerka miała dziury jak szwajcarski ser a z okien do środka wlewały się strugi deszczu. Kierowcy bardzo często łamią przepisy przekraczając prędkość. Sama zwracając uwagę kierowcy usłyszałam: „nie podoba się to wysiądź”. Takie sytuacje zdarzają się często a pasażerów traktuje tylko się jak dochód i to kiepski. Wiele do życzenia pozostawia również kultura kierowców i opryskliwe traktowanie pasażerów. Zdarza się, że busy odjeżdżają przed rozkładowym czasem albo spóźniają się nawet pół godziny. Można tych żali i uzasadnionych pretensji mnożyć wiele ale każdy kto jeździ busem dobrze wie o czym mówię.
Obecnie patrzymy z oczekiwaniem na otwarcie Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego. Pięknie opracowany projekt, przemyślane rozwiązania oraz dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Stanowiska dla busów wykonane z dobrych materiałów nawierzchniowych i tylko patrzeć jak zapełnią się okazami nadającymi się na złom oraz plamami po cieknącym oleju. Czy tego widoku chce każdy pasażer i włodarze miasta? Ciągle pracujemy wszyscy nad poprawą wizerunku i nowymi możliwościami dla mieszkańców. Czy o taki wizerunek nam chodzi?
– Bardzo zależy mi na poprawie tego wizerunku. Patrząc na nowy Dworzec w Cieszynie chciałbym aby równie dobry był stan naszego taboru. Służbowo mogę się wypowiadać tylko na temat transportu powiatowego. Jest kilku przewoźników działających na naszym terenie. Pojazdy będące w posiadaniu „naszych” przewoźników nie są najnowocześniejsze ale też nie powiedziałbym, że nie nadają się do jazdy. Starosta jako organ administracji wydaje zezwolenia dla firm na działalność przewozową w powiecie. Razem stworzyliśmy Radę Przewoźników, w ramach której spotykamy się z przewoźnikami dwa, trzy razy w roku omawiając nurtujące nas bieżące problemy. Dzięki temu możemy pośrednio wpływać na zaspokojenie powiatowych potrzeb przewozowych oraz utrzymywać dobrą współpracę. Każdy przewoźnik to prywatne przedsiębiorstwo, działa więc na zasadach w pełni komercyjnych.
Obecnie trwają prace legislacyjne nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Od tych przepisów będzie zależeć sposób organizacji tego transportu w przyszłości. Zapewne wtedy jako Organizator powiatowego transportu zbiorowego będę miał większy wpływ na jakość taboru autobusowego. Docierały do mnie liczne głosy o złym stanie busów ale interwencje te dotyczyły przeważnie transportu ponad powiatowego. Tymczasem sprawa transportu wojewódzkiego leży w gestii Marszałka Województwa. Sam wielokrotnie interweniowałem w tej kwestii pisząc pisma do Marszałka. Niestety, podobnie jak i ja nie ma on odpowiednich instrumentów prawnych służących nakłonieniu prywatnych przedsiębiorców do poprawienia jakości świadczonych usług – wyjaśnia starosta
p. Janusz Król.
Może to najwyższy czas by zmienić tą sytuację i zadbać o stan techniczny tej części rynku przewozowego. Nie zmienia to faktu, że busy są zbawieniem tak dla mieszkańców Cieszyna, jak i dojeżdżających okolicznych mieszkańców. Bywa, że to jedyny środek transportu i pasażerowie innego wyboru nie mają. Nie ma również wyboru młodzież dojeżdżająca do szkół.
Prawdą jest, że każdy pasażer może mieć znaczące zdanie w tej sprawie. Jeśli stan takiego busa budzi Twoje obawy a kierowca nadmiernie łamie przepisy podczas jazdy zgłoś to na policję lub złóż skargę w Urzędzie Starostwa Powiatowego. Nasze miasto i jego funkcjonowanie to nie tylko odpowiedzialność samorządów, to również nasza odpowiedzialność. Komfort podróżowania, ale przede wszystkim bezpieczne podróżowanie jest możliwe.
Grzechy Główne
1. Zły stan techniczny
2. Zbyt duża ilość pasażerów
3. Brudno
4. Przekraczanie szybkości
5. Brak kultury kierowców
6. Odjazdy przed czasem