Zacne słowo – misja. Pomijając jego liczne konteksty kulturowe, historyczne, społeczne, na wierzch wypływa dobrze wszystkim znana teza: zawód nauczyciela to misja.
Teza w ostatnim czasie mocno wypaczona przez obecnego ministra edukacji, Przemysława Czarnka, który tak właśnie odpierał zarzuty środowisk nauczycielskich, zarzucające resortowi słabe finansowanie oświaty i jej pracowników. Wszak największą „nagrodą” dla belfra i belferki powinna być satysfakcja z niesienia kaganka oświaty wśród młodych pokoleń Polek i Polaków.
Ale nie idźmy tą drogą. Wszyscy aż za dobrze wiemy, że sfera edukacji zawsze była i jest obecnie traktowana, mówiąc oględnie, po macoszemu jako obiekt szukania „optymalizacji kosztów.” Nie inaczej jest w Cieszynie.
Nie inaczej jest też w dokumencie „Strategii rozwoju oświaty dla miasta Cieszyna na lata 2021-2026”, stworzonego przez firmę Vulcan na zamówienie włodarzy miasta (za bagatela 80 tysięcy złotych), a zwanego już przez wielu w środowisku nauczycielskim
i nie tylko, raportem finansowym na temat obecnego wydatkowania samorządu na rzecz edukacji publicznej w mieście. Znajdziemy w tymże dokumencie warianty cięcia kosztów w najwrażliwszych sferach oświaty (klasy integracyjne – za dużo orzeczeń!; nauczyciele wspomagający – za drodzy!; bibliotekarze, psycholodzy szkolni, pedagodzy, nauczyciele świetlicy – należy obcinać etaty tychże specjalistów – co tam, że kryzys psychiczny dzieci i młodzieży! Co tam, że świetlica to serce każdej szkoły, gdzie dzieci nie są po prostu „przechowywane”, ale gdzie z pomocą wychowawców świetlicy mogą odrabiać zadania, bawić się z kolegami, czy w razie pogody pójść na szkolne boisko. Kto nigdy od swojego dziecka nie usłyszał: Czemu tak wcześnie mnie odbierasz?! – niech pierwszy rzuci kamieniem!; zwiększanie liczebności oddziałów do 25 uczniów maksymalnie – koniec kameralnych klas i szkół – tak, by nie trzeba było dzielić klas na grupy językowe (bo przecież każdy nauczyciel wie, że języków lepiej się uczy i naucza w grupach większych, a nie mniejszych!); tworzenie zespołów przedszkolno-szkolnych (np. Przedszkole nr 18 – jedyne na dużym osiedlu Podgórze, miałoby przenieść się do murów SP-5, gdyż podobno?! CUW – Centrum Usług Wspólnych, chętnie przygarnęłoby jakąś większą siedzibę, by móc zatrudnić więcej pracowników, co podobno ma wynikać z rosnących zadań i obowiązków stojących przed CUW … Jakich? Nie do końca wiadomo, wiadomo zaś, że pomysł CUW, by ten przejął zarządzanie księgowością szkół podstawowych w Cieszynie został przez szkoły odrzucone, więc ciężko mówić tutaj o nowych zadaniach stojących przed Centrum Usług Wspólnych). Zresztą to, czym mogłaby zajmować się ta jednostka miejska, a czym się niestety jednak nie zajmuje, to już temat na osobny artykuł.
Te i jeszcze inne propozycje wspomnianej już „optymalizacji kosztów” rozciągają się na dwustu stronach dokumentu (szczegółowo omawialiśmy je w postach pt. „przyjrzyjmy się bliżej” na Facebookowym profilu Szkoły cieszy-n).
Pozostałe pięć stron to MISJA, wizja i cele edukacji w Cieszynie. Zaledwie pięć stron szumnie brzmiących wyznaczników, jak powinna wyglądać edukacja na miarę 21 wieku w mieście Cieszyn.
A więc „przyjrzyjmy się bliżej” o czym mowa:
„Celem oświaty w Cieszynie jest zapewnienie dzieciom i młodzieży intelektualnego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju, zgodnie z indywidualnym potencjałem każdego z nich.
Cel strategiczny 1: Doskonalenie procesów edukacyjnych.
Cel strategiczny 2: Optymalizacja kosztów i organizacji oświaty. (O tym celu czytamy na stronach od 1 do 200 – przyp. autorki).
Cel strategiczny 3: Rozwój kadry pedagogicznej.
Cel strategiczny 4: Poprawa infrastruktury oraz wyposażenia szkół i przedszkoli.
Cel strategiczny 5: Poszerzenie współpracy między szkołami.”
Z perspektywy nauczyciela, ale także ucznia oraz rodzica, ponieważ pozwolę sobie zaryzykować stwierdzenie, iż „interesy” nauczyciela są „interesami” uczniów i rodziców (oraz na odwrót), a dobrostany wszystkich trzech grup są od siebie nawzajem zależne, najważniejsze są cele nr 1, 3 oraz 5.
Niestety twórcy strategii nie podają ani narzędzi ani dróg dążenia do realizacji tychże założeń.
Co więcej, sami włodarze również tego nie robią. Burmistrzyni zapowiedziała stacjonarne spotkania konsultacyjne w cieszyńskich szkołach, ich harmonogram w momencie pisania tego tekstu nie był jeszcze znany. Czy cieszyńscy nauczyciele, rodzice, uczniowie wezmą udział w spotkaniach? Czy będą chcieli opowiedzieć jak z ich perspektywy można by dążyć do zrealizowania celów wspomnianych w strategii?
Jako Szkoła cieszy-n na pewno gorąco Was do tego zachęcamy, my również będziemy uczestniczyć w spotkaniach, bacznie przysłuchiwać się Waszym uwagom
i pomysłom.
Każdy z nas, czy jest rodzicem, pedagogiem, czy uczniem, ma swoją perspektywę i być może wizję, jakimi drogami mogłaby podążyć cieszyńska edukacja, by nikt nie był z niej wykluczany, by potrzeby wszystkich były zauważone i uszanowane.
Po zakończeniu spotkań organizowanych przez burmistrzynię planujemy i już gorąco Was na nie zapraszamy, warsztaty, które przybliżą Wam treść „Strategii” ale również, a może przede wszystkim, będą okazją do wypracowania sposobów realizacji celów i wizji dla cieszyńskiej edukacji.
Warsztaty kierujemy do wszystkich grup społecznych: dyrektorów, nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców, dziadków i oczywiście uczniów.
Spotkajmy się w dialogu i w otwartości na zmiany, które wszyscy chcielibyśmy zobaczyć w naszych szkołach. Z świadomością, że miasto to MY – mieszkańcy
i że mamy prawo urządzać je tak, by jak najlepiej odpowiadało na nasze potrzeby i marzenia.
Naszą kolejną propozycją już niebawem będą spotkania, które roboczo nazwaliśmy „Dyżury Szkoły cieszy-n”. Będziemy na Was czekać w różnych przytulnych miejscach Cieszyna, by móc porozmawiać o edukacji. O tym jak jest, czy mogłoby być inaczej i jak to osiągnąć. Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na Was Drodzy Nauczyciele – wiemy, że drzemie w Was ogromny potencjał, który możemy wspólnie wykorzystać, by „zrobić sobie fajną szkołę” w Cieszynie. Chcielibyśmy by te spotkania były okazją do wzajemnej inspiracji
i szansą na połączenie sił w myśleniu o tym, czym jest nowoczesna szkoła i tworzeniu jej.
Zachęcamy Was do śledzenia naszego profilu na FB i rezerwowania sobie już teraz czasu w okolicach stycznia 2022 (warsztaty o strategii), a w tak zwanym międzyczasie polecamy Waszej uwadze inne warsztaty organizowane przez zaprzyjaźnioną z nami Fundację Zielone Pojęcie – „Jak zaprzyjaźnić się ze stresem i wejść na ścieżkę szczęśliwego życia?” Są one kierowane do osób dorosłych, które chcą popracować nad odpornością psychiczną i powrotem do emocjonalnej stabilności w życiu codziennym, a przy okazji „sprzedać” nabytą wiedzę w swoim środowisku pracy jak i tym domowym. Więcej szczegółowych informacji znajdziecie na profilu fundacji na portalu społecznościowym Facebook.
Pilotażowy warsztat, o tej samej tematyce, ruszy również niebawem w wybranych szkołach średnich i podstawowych na terenie Cieszyna dzięki staraniom Szkoły cieszy-n oraz otwartości Fundacji Zielone Pojęcie. Tym razem adresatami będzie młodzież starsza
i młodsza, a wiedza i umiejętności nabyte podczas spotkań, mamy nadzieję, okażą się przydatne w uczniowskiej codzienności.
Czy Cieszyn zasługuje na szkoły, które chętnie czerpią inspirację z dobrych praktyk i same dzielą się nimi między sobą? Zdecydowanie TAK! Czy takim sposobem możemy przekuć misje i wizje w konkretne działania? TAK!
Co jest kluczem do takiej współpracy? Myślę, że zaufanie. To zaufanie, które zaczyna się w nas samych – najpierw do samych siebie, kiedy wierzymy w to, że wiedza i kompetencje, które posiadamy są wartościowe i ważne i dobrze się nimi dzielić.
A następnie zaufanie do drugiego człowieka – rodzica, ucznia, nauczyciela, który uosabia być może inną perspektywę na wiele aspektów edukacji, ale którego/której głos i postawa współtworzą edukacyjną rzeczywistość naszego miasta i dlatego być może warto tych głosów posłuchać, a postawom przyjrzeć się bliżej?
Co myślicie? Czy razem możemy więcej?
Szkołę cieszy-n znajdziecie na portalu społecznościowym Facebook oraz pod adresem mailowym: szkolacieszy@gmail.com
Piszcie do nas i inspirujmy się wzajemnie!