Najważniejszą inwestycją dla Cieszyna w ostatnim roku była budowa Węzła Przesiadkowego. Każdy kto przechodził obok mógł obserwować posuwające się prace i zmiany widoczne przede wszystkim na budynku Dworca PKP. Rozpadająca się ruina zyskała drugie życie. Połączona z nowoczesną poczekalnią w sposób który dodaje jej tylko uroku. Czasem w połączeniu zabytkowych zabudowań z nowoczesnymi dobudówkami powstają dziwne straszydła. Na szczęście projektant docenił urok starego dworca i wykorzystał jego potencjał dopasowując całą resztę do niego a nie odwrotnie. Dla wszystkich pasażerów najważniejsze jest to, że pod zadaszeniem będzie można przejść z pociągu do autobusu. Doczekaliśmy się również pięknej poczekalni która da schronienie w zimowe lub deszczowe dni. Powstanie tam również punkt gastronomiczny i co najważniejsze znikną fast foodowe brzydkie kioski. Można więc rzec, że całość dobrze przemyślana. Przy pracach projektowych wzięto pod uwagę udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Na przejściach i stanowiskach autobusowych zamontowano jeżyki, które są wyjątkowo pomocne dla osób niedowidzących i niewidomych.
Kiedy będziemy mogli korzystać z dworca?
Zakończenie prac budowlanych już na etapie planowania zapowiadane było na koniec roku 2017. Teraz wiemy już, że Węzeł Przesiadkowy otwarty zostanie w kwietniu 2018 r., co wynika przede wszystkim z terminu wprowadzenia dynamicznej informacji pasażerskiej.
– Prace budowlane są już zakończone, co oznacza, że szczęśliwie jesteśmy na końcówce tej inwestycji. W trakcie jej realizacji trzymaliśmy się oczywiście założeń projektowych, ale nie ukrywam, że potrzebna była nieustanna czujność, aby na bieżąco reagować na pojawiające się, wcześniej trudne do odkrycia, okoliczności. Przykładem może być niejednolita warstwa podłoża znajdująca się pod powierzchnią płyty dworca i drogi. Badania oczywiście były wcześniej przeprowadzone, ale z zasady robi się je punktowo. Problem udało się rozwiązać, ale oznaczało to m.in. wydłużenie czasu realizacji naszej inwestycji. Dość długo trwały też rozmowy z PKP na temat podłączenia budynku nastawni do sieci ciepłowniczej i zewnętrznej modernizacji tego obiektu, tak aby on jak najmniej odcinał się od nowej inwestycji. Udało się. Ponadto słuchając mieszkańców wprowadziliśmy niewielkie korekty związane z traktami komunikacyjnymi. Oczywiście nie wszystkie wnioski były możliwe do zastosowania, bądź to ze względu na nienaruszalność istoty dofinansowanego projektu ze środków Unii Europejskiej, bądź to na rozbieżność zdań wnioskujących. Pracy kreatywnej w trakcie inwestycji było jak się okazuje wiele. Wpływało to na czas i koszty realizacji inwestycji, ale z doświadczenia wiemy, że warto ten dodatkowy wysiłek ponieść, aby na końcu otrzymać satysfakcjonujący wynik. – podkreśla burmistrz Ryszard Macura.
Z poślizgiem, wynikającym z konieczności przeprowadzenia drugiego postępowania przetargowego (pierwsze zostało unieważnione z powodu bardzo wysokiej ceny złożonej oferty), rozpoczęte zostało wprowadzanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Nowy system pozwoli m.in. na zwiększenie funkcjonalności informacji pasażerskiej oraz wdrożenie e-biletu dla komunikacji miejskiej w Cieszynie. Na terenie dworca działać będą tablice z rozkładem jazdy: 2 tablice dworcowe (12-wierszowe, prezentujące najbliższe odjazdy autobusów i pociągów), 7 tablic (1-wierszowych) na stanowiskach autobusów ponadlokalnych, 1 tablica (5-wierszowa) na stanowisku autobusowym komunikacji miejskiej. Ponadto rozkłady jazdy komunikacji ponadlokalnej oraz miejskiej będą dostępne w poprzez aplikację mobilną na smartfonach. W autobusach komunikacji miejskiej funkcjonować będą kasowniki zbliżeniowe na karty elektroniczne, w tym co najmniej jeden kasownik w autobusie będzie umożliwiał opłatę za przejazd przy użyciu bankomatowych kart zbliżeniowych oraz za pomocą telefonu z funkcją NFC. Równocześnie prowadzone będą prace związane z wyposażaniem budynku dworca.
Trzeba również jeszcze poczekać na oficjalny odbiór ronda, które znajduje się w samym sercu trzech ważnych inwestycji, na skrzyżowaniu ulic Hajduka i Bobreckiej. Wprawdzie ruch samochodowy w ograniczonym zakresie już się odbywa , ale pełne odbiory będą miały miejsce dopiero, gdy prace ziemne związane z budową galerii będą na etapie umożliwiającym nam połączenie komunikacyjne tych inwestycji.
Nie udało się jednak już na etapie projektu wziąć pod uwagę remontu ul. Czarny Chodnik. Jest to dobra łączność z ul. Zamkową szczególnie dla pieszych.
– Częściowo zmieniliśmy nawierzchnie. Sięga do ogrodzenia terenu przedszkola. W najbliższym czasie nie planujemy jednak remontu całego odcinka. Nie ulega natomiast wątpliwości, że jest to jeden z ważniejszych traktów komunikacyjnych. Mamy nadzieję, że z czasem uda się go zmienić. Pozwalamy sobie na pewną zwłokę w tym miejscu, ponieważ ciągle inwestor zainteresowany jest zmianą funkcjonowania budynku dawnego Zampolu. Stąd chcemy łączyć pewne inwestycje – tłumaczy Pan burmistrz.
Niewątpliwie Cieszyn się powoli zmienia. Staje się bardziej otwarty na nowe rozwiązania co jest dużym krokiem w poprawę wizerunku ale i wygody dla mieszkańców.
fot. M. Perz