Karta czy gotówka – co wybierają Polacy?

0
265
- reklama -

Wyniki różnego rodzaju badań i sondaży jednoznacznie wskazują, że polscy klienci, płacąc za codzienne zakupy i usługi, coraz chętniej sięgają po karty, telefony i zegarki, a nie po gotówkę. Co ważne, płatności tego typu nie są obce seniorom ani mieszkańcom wsi. Oznacza to, że jesteśmy w trakcie prawdziwej bezgotówkowej rewolucji!

Jeszcze niedawno dominującą formą płatności za towary i usługi była w Polsce gotówka – terminal do płatności kartą był w sklepach i punktach usługowych rzadkością, a nasi rodacy niezbyt często nosili w portfelach karty płatnicze. W ostatnich latach mocno się to zmieniło – terminale płatnicze są powszechnie spotykane, a polscy klienci płacą nie tylko kartami, ale także smartfonami czy zegarkami wyposażonymi w technologię NFC. I są na to twarde dane.

70% Polaków płaci kartą

Z badania dotyczącego zwyczajów płatniczych Polaków przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa* wynika, że przy użyciu karty, zegarka lub smartfona regularnie rozlicza się 70% klientów w naszym kraju. Dla 41% respondentów jest to ulubiona forma płatności, którą wybierają zawsze, gdy mają taką możliwość. Kolejne 19% uczestników badania płaci bezgotówkowo kilka razy w tygodniu, a 10% – raz w tygodniu.

Niczym zaskakującym nie jest fakt, że płatności bez użycia gotówki są najpopularniejsze wśród przedstawicieli grupy wiekowej 18-39 lat (80% respondentów), ale – co ciekawe – transakcje kartą nie są obce także osobom powyżej 70. roku życia. Co najmniej raz w tygodniu płatność taką wykonuje 40% seniorów.

Transakcje bezgotówkowe – co wpływa na ich rosnącą popularność?

Na rosnącą popularność transakcji bezgotówkowych wpływa co najmniej kilka czynników. Z punktu widzenia klientów ważne było upowszechnienie kart płatniczych, które są już standardowo wydawane przy uruchamianiu rachunków bankowych, a koszty ich prowadzenia są przystępne. Nie bez znaczenia jest rozwój nowoczesnych technologii – zwłaszcza dla młodszych pokoleń niezbędnym przedmiotem użytkowym stały się smartfon albo smartwatch pełniący nie tylko podstawowe role telefonu i zegarka, lecz także wyposażony w liczne przydatne na co dzień funkcje, m.in. NFC. Do tego doszło jeszcze docenienie zalet płatności bezgotówkowych przez klientów – są one dla nich szybkie, wygodne i bezpieczne.

Z punktu widzenia przedsiębiorców i dostępu do terminali płatniczych bardzo korzystny okazał się realizowany od kilku lat Program Polska Bezgotówkowa. Jest to wspólna inicjatywa agentów rozliczeniowych i wydawców kart płatniczych przy współpracy ze Związkiem Banków Polskich i sektorem publicznym. W ramach Programu małe i średnie firmy mogą otrzymać darmowy terminal płatniczy, nie zapłacić nic za jego instalację i korzystanie z niego przez 12 miesięcy lub do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł. Co ważne, urządzenie jest dopasowywane do indywidualnych potrzeb firmy – beneficjent Programu może więc otrzymać terminal stacjonarny, PIN pad kasowy, terminal przenośny lub wykorzystywać swój telefon jako terminal (poprzez dostęp do aplikacji typu softpos). Wszystko po to, by móc w pełni czerpać z potencjału urządzenia w rozwijaniu swojego biznesu.

Nie ma żadnych wątpliwości, że nowoczesne technologie zmieniają codzienne życie, przyspieszają wiele procesów oraz pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo i komfort osób z nich korzystających. Płatności bezgotówkowe są tego najlepszym przykładem. Chcesz, aby Twoja firma wpisała się w ten trend? Wejdź na stronę PolCard.pl i zobacz, jak bez trudu zamówić terminal!

* Ponad 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo. Źródło: https://www.polcard.pl/blog/ponad-70-proc-polakow-regularnie-placi-bezgotowkowo/ Dostęp: 21.07.2023.