Cieszyńska Energetyka od elektrycznego tramwaju do elektromobilności

0
941
- reklama -

Rząd przyjął właśnie ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do końca 2020 r. w Polsce ma powstać m.in. 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. Do tego gminy będą mogły ustanowić strefy czystego transportu (co będzie się wiązało ze specjalną opłatą), a same pojazdy elektryczne zostaną zwolnione z akcyzy.

Wiele osób, być może nawet większość ludzi na świecie, nie zdaje sobie sprawy z tego, że samochody mogą jeździć „na prąd” zamiast na benzynę, ropę albo gaz. Nic w tym dziwnego, ponieważ od dziesięcioleci samochody elektryczne były na marginesie i nie poświęcano im wiele uwagi. Niestety ci, którzy o istnieniu samochodów elektrycznych wiedzą, nie zawsze dają wiarę w to, że są one lepsze od obecnie używanych samochodów z silnikami spalinowymi. 

W dużych miastach Polski i Świata od lat stosowane są elektryczne tramwaje, trolejbusy i metro.

Czy byłby sens stosować te pojazdy, gdyby były one nieopłacalne? Nie. Ale jak to możliwe, że opłaca się zbudować i co kilka – kilkanaście lat remontować wielokilometrowe linie trakcji elektrycznej, jeśli mogłyby daną trasą jeździć najnowocześniejsze autobusy z super ekonomicznymi silnikami diesla? Ano odpowiedź jest prosta – silniki spalinowe nigdy nie dorównają pod względem sprawności silnikom elektrycznym. Jeśli tylko będziemy mieli dostępną energię elektryczną, to pojazd elektryczny będzie jeździł prawie za darmo w porównaniu do pojazdu spalinowego. Jeżeli do tego dodamy, że taki tramwaj nie zatruwa powietrza w środku miasta to uzyskujemy odpowiedź, dlaczego te pojazdy są lepsze od wszystkich innych – ekonomia i ekologia.

- reklama -

Widzimy już zatem, że pojazdy elektryczne są bardzo opłacalne – podczas ich eksploatacji zwracają się nawet koszty budowy trakcji elektrycznej. Ale co, kiedy nie możemy lub nie chcemy w ten sposób zasilać naszego pojazdu? Wtedy należy stosować akumulatory. Prawdą jest, że przez dziesięciolecia ludzie nie potrafili zmagazynować dostatecznie dużej ilości energii w akumulatorach, aby umożliwić samochodom elektrycznym pokonywanie dalekich dystansów. 

Obecnie jednak wszystko się zmieniło. Wraz z opracowaniem akumulatorów (wielu ich odmian), które potrafią zgromadzić bardzo dużą ilość energii i które można naładować w zaledwie kilka minut nikt i nic już nie powstrzyma samochodów elektrycznych przed zajęciem dominującej pozycji na rynku w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat. 

Dlaczego samochody elektryczne są lepsze od samochodów spalinowych?

– Samochody elektryczne cechują się bardzo wysoką sprawnością, dzięki czemu pokonanie zadanego dystansu odbywa się nawet kilkukrotnie taniej, niż samochodem spalinowym.

– To bardzo proste w konstrukcji pojazdy, silniki elektryczne posiadają bardzo mało części ruchomych, przez co zmniejsza się prawdopodobieństwo awarii oraz koszty eksploatacji.

– Mogą odzyskiwać energię elektryczną z hamowania, zwiększając swój zasięg podczas jazdy na przykład w mieście lub w górach. Stosowanie hamowania regeneracyjnego powoduje znaczące zmniejszenie zużycia hamulców. Odzyskiwanie energii ma również swój aspekt ekologiczny. 

– Spalanie paliw kopalnych w zawodowej elektrowni posiadającej bardzo skuteczne filtry zanieczyszczeń jest znacznie bardziej wydajne (najwyższa możliwa sprawność) i ekologiczne, niż spalanie paliwa indywidualnie w milionach samochodów tuż pod nosem spacerujących ludzi.

– Samochód elektryczny nie musi mieć skrzyni biegów ani sprzęgła, dzięki czemu możliwe jest komfortowe podróżowanie (szczególnie w korku). Sportowe samochody elektryczne nie wymagają zmiany biegów uzyskując bardzo dobre przyspieszenia.

–  Silniki elektryczne są nieporównywalnie cichsze od spalinowych, co umożliwia niekiedy „bezszelestne” podróżowanie oraz komfortowe słuchanie muzyki.

Podsumowując należy stwierdzić, że samochody w 100% elektryczne są znacznie lepsze od samochodów spalinowych. Dziś możemy jedynie powiedzieć, że liczba produkowanych samochodów elektrycznych bardzo szybko rośnie i w najbliższych latach na rynku pojawi się kilkanaście nowych modeli pojazdów elektrycznych. 

Cieszyn co rok zmaga się z problemem smogu, a duża ilość samochodów pogarsza stan powietrza jakim oddychamy. Na ekologiczne i ekonomiczne rozwiązania cieszyńska elektrownia i włodarze miasta postawili już w 1911roku, kiedy to na ulice wyjechał pierwszy elektryczny tramwaj. Doskonale widzieli potrzebę rozwoju Cieszyna. Niestety podział miasta spowodował likwidację komunikacji tramwajowej 2 kwietnia 1921r.

Również dzisiaj Energetyka Cieszyńska stawia na nowoczesność i chce brać czynny udział w propagowaniu nowych rozwiązań – rozwoju elektromobilności. Doceniając ogromne zalety samochodów elektrycznych zakupiła dla potrzeb firmy pojazd napędzany elektrycznie. Będzie eksploatowany przez pogotowie ciepłownicze Spółki, działające w zasadzie tylko na terenie miasta i ładowany własną energią wyprodukowaną w wysokosprawnej kogeneracji w źródle przy ul. Mostowej – w miejscu, skąd płynął prąd do tramwajów cieszyńskich. Być może jest to początek  elektromobilności w naszym mieście. Z pewnością jest to dobra wróżba i znak, że za kilka, może kilkanaście lat widok samochodów elektrycznych i stacji do ich ładowania będzie czymś oczywistym.