Cieszyńska komunikacja miejska

0
1475
fot. arch. Spot
- reklama -

Cieszyn nie należy do miast położonych na płaskim terenie, tu przeważnie wędruje się albo z górki, albo pod górę co dla osób starszych, niepełnosprawnych czy niosących zakupy jest bardzo męczące. Cieszyniacy, ale również mieszkańcy przyległych miejscowości korzystają z usług komunikacji miejskiej. 

W trakcie roku szkolnego w autobusach jest tłoczno, a wszystko to za sprawą dzieci i młodzieży dojeżdżających do szkół. 

Zamykany na długie minuty przejazd kolejowy oraz wszechobecne korki sprawiają, że autobusy nie zawsze przyjeżdżają na dany przystanek na czas.

Praca kierowców jest niewątpliwie ciężka, odpowiadają oni za bezpieczeństwo pasażerów i zdecydowana większość z nich wywiązuje się ze swoich obowiązków wzorowo. Dbają, aby wsiadający do pojazdu niepełnosprawny pasażer usiadł i dopiero wtedy ruszają, zatrzymują autobus tak aby drzwi znalazły się na wysokości osoby stojącej z białą laską, widząc nadbiegających spóźnialskich potrafią chwilę zaczekać.

- reklama -

Od czasu do czasu można się jednak natknąć na kierowców, których zachowanie jest wręcz karygodne. Nie zatrzymują się na przystankach, w trakcie jazdy prowadzą ze znajomymi ożywioną konwersację. 

Ciągły niedobór kierowców w ZGK sprawia, że niektórzy z nich czują się wręcz bezkarnie. Świadczyć może o tym sytuacja jaka miała miejsce przed kilkoma tygodniami.

Przystanek pod sądem, do jednego z autobusów wsiada pani, wita się z kierowcą i zaczyna się rozmowa. Pojazd rusza, konwersacja trwa nadal, kierujący w trakcie jazdy wyciera okulary, a autobus szarpie tak, że pasażerowie mają problem z utrzymaniem się na siedzeniach, nie mówiąc już o tych, którzy podróżują na stojąco. Jedna z pasażerek w końcu zwraca uwagę kierowcy w odpowiedzi słyszy:  może pani sama poprowadzi, ja chętnie pani ustąpię.

Następnym tłumaczeniem pana było to, że to wina niesprawnego pojazdu. Gdy kierujący zostaje poinformowany, że pasażerka zamierza zadzwonić do dyspozytora, kierowca ze śmiechem proponuje, że może podać numer telefonu i życzy jej powodzenia.

Gdy pasażerka opuszcza autobus, kierowca mówi swojej znajomej, że i tak mu nikt nic nie zrobi, bo w firmie jest za mało kierowców. Tacy kierowcy zdarzają się niezwykle rzadko, lecz psują opinię pozostałym.

Od dwóch lat pracownik Polskiego Związku Niewidomych zgłaszał w ZGK brak w autobusach należytej informacji głosowej, co jest dużym utrudnieniem dla osób z dysfunkcją wzroku. Prośby dotyczyły również czytelniejszych rozkładów jazdy.

Z informacji jakich udzielił Arkadiusz Skowroński naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta wynika, że na chwilę obecną zostaje wdrażany dynamiczny system informacji pasażerskiej, który będzie miał za zadanie informowanie o lokalizacji w każdym miejscu na terenie Cieszyna, ale również poprzez strony internetowe, aplikacje mobilne.

Zostanie wymieniony cały sprzęt, wszystkie urządzenia w autobusach związane z informacją pasażerską, czyli tablice kierunkowe, informacje głosowe, które będą również na zewnątrz pojazdu. Zostaną wymienione wszystkie kasowniki, a związane jest to z wprowadzeniem biletów elektronicznych. Aby uzyskać taki bilet zainteresowana osoba będzie musiała udać się na dworzec, gdzie będzie usytuowany punkt personalizacji kart. Tam opłaci bilet trzydziesto, czternasto lub siedmiodniowy, a następnie przy wsiadaniu do autobusu będzie musiała przyłożyć kartę do kasownika. Tę samą czynność trzeba będzie powtórzyć przy wysiadaniu.

Docelowo mają być wycofane z użytku również bilety jednorazowe, a ich miejsce zastąpi tak zwana portmonetka, gdzie na karcie będą zgromadzone środki i przy wejściu do autobusu na kasowniku trzeba będzie wybrać rodzaj biletu, po czym przyłożyć kartę do kasownika, co spowoduje pobranie z niej należnych środków. Doładować taką kartę będzie można w punktach, które mają być rozmieszczone nie tylko w budynku dworca, ale na terenie całego miasta. Będzie można kupić bilet również u kierowcy, jednak będzie on już znacznie droższy.

Już w tym roku ma nastąpić wymiana kilku wiat przystankowych, będą one bardziej funkcjonale, np. przy ul. Garncarskiej wiata będzie znacznie większa. Wiaty będą podświetlane, będą również czytelniejsze rozkłady jazdy. 

Docelowo na najbardziej ruchliwych przystankach ma pojawić się informacja dynamiczna. Wyświetlać się będzie informacja, że np. autobus linii 22 przyjedzie za dwie minuty. Po naciśnięciu przycisku będzie można również uzyskać informację głosową.

Wszyscy pasażerowie z niecierpliwością czekają na zmiany, oczywiście te które poprawią komfort podróżowania. Zwłaszcza w dobie wszechobecnego smogu dostęp do prawidłowo funkcjonującej komunikacji ma wielkie znaczenie, może część mieszkańców częściej pozostawi swoje auta na parkingach i w garażach i przesiądzie się do autobusu.