„Ciało Bambina” na Dużej Scenie Teatru Polskiego

0
1119
- reklama -

W 1931 roku w Skoczowie na Zabawie rozpoczęto budowę stadionu sportowego, z którego miasto mogło być naprawdę dumne: był to największy taki kompleks na Śląsku Cieszyńskim. W 1939 roku na płycie boiska hitlerowcy gromadzili jeńców polskich, wysyłanych następnie do obozów przejściowych w Cieszynie i Katowicach. Stadion na Zabawie zatętnił ponownie życiem dopiero wiosną 1940, kiedy Niemcy zorganizowali rozgrywki piłki nożnej, starając się przy tym, aby kwestie narodowościowe nie miały między grającymi znaczenia. Taką sytuację zastała faszystowska kompania królewskiej piechoty górskiej, Fanteria 4, kiedy przyjechała do Skoczowa jesienią 1940 roku. Mieszkańcy miasta zapamiętali ich jako eleganckich mężczyzn. „Itajlańcy” cieszyli się powodzeniem u skoczowskich dziewcząt, co oczywiście budziło zazdrość żołnierzy z Wehrmachtu.

Historia wojennego romansu z wrogiem stała się punktem wyjścia dla sztuki „Ciało Bambina”. Tytuł nawiązuje do zalotnego włoskiego powitania, które przez trzy lata rozbrzmiewało na ulicach Skoczowa, wyzwalając tajemniczą energię i nadzieję na lepsze czasy. Ten muzyczny spektakl z wojną w tle opowiada przede wszystkim o sytuacji kobiet i o podejmowanych przez nich próbach przełamywania stereotypów i przekroczenia tradycji. „Ciało Bambina” to opowieść o poszukiwaniu sensu w okrutnych czasach, ale także o tym, jak mity, w których jesteśmy wychowywani, mogą stanąć na drodze do odkrycia naszego przeznaczenia. Jak to mówią bohaterki spektaklu: „Jeżeli żyje się raz, to czemu tak beznadziejnie?” 

„Jest to mój trzeci spektakl w Teatrze Polski w Bielsku. Lubię tu wracać i cenię sobie pracę z tutejszym zespołem. Mam nadzieję, że stworzymy ciekawy, wielowarstwowy spektakl i interesującą propozycję dla bielskiego widza tym bardziej, że temat dotyczy wydarzeń z okolicznych terenów.  Autorka tekstu, Zuzanna Bojda, przy tworzeniu fabuły korzystała zarówno ze wspomnienia mieszkańców Skoczowa  jak i informacji zawartych w gazetach z epoki. Na tej bazie stworzyła kolorową i niejednoznaczną społeczność, która uwięziona w małej śląskiej miejscowości w czasie wojny,  niejednokrotnie musi dokonywać tragicznych wyborów.  Historie splatają się ze sobą w kryminalnym węźle- na początku spektaklu dowiadujemy się, że zaginął partyzant Bystry, pytanie kto i kiedy widział go po raz ostatni. Motywy domniemanej zbrodni odsłaniają się stopniowo-  okazuje się, że wiele osób w mieście ma powody, żeby źle mu życzyć. Jest wątek kolaboracyjnej miłości jego żony i  faszystowskiego żołnierza;  jest wątek niespełnionego uczuciowego trójkąta między Partyzantem a dwiema siostrami, które współpracują z podziemiem, czy historia księdza, którego okrucieństwa wojny doprowadzają do utraty wiary w sens swojej służby.  W tej kryminalno- muzycznej konwencji na pierwszy plan wychodzą kobiece postaci, można nawet powiedzieć „figury” i role jakie przyszło im grać w historii. To właśnie ich oczami, oczami kobiecych narratorek chcemy przedstawić wojenną historię Skoczowa.” – mówi reżyserka Agata Puszcz

Widzowie na scenie bielskiego teatru zobaczą m.in. Wiktorię Węgrzyn, Anitę Jancię-Prokopowicz, Orianę Soikę, Martę Gzowską-Sawicką, Jagodę Krzywicką, Darię Polasik-Bułkę, Jadwigę Grygierczyk oraz Sławomira Miskę, Michała Czadernę, Mateusza Wojtasińskiego, Grzegorza Sikorę i Adama Myrczka. Autorką scenografii jest Ilona Binarsch, kostiumów – Iga Sylwestrzak, a muzykę skomponował Krzysztof Maciejowski.

- reklama -

Spektakl muzyczny „Ciało Bambina” Zuzanny Bojdy w reżyserii Agaty Puszcz zaprezentuje widzom Teatr Polski w Bielsku-Białej już 20 kwietnia.

HISTORIA

W 1889 r. została wykupiona część ogrodów zamkowych dzięki zbiórce Komitetu Budowy Teatru. Teatr w stylu eklektycznym z elementami neoklasyki i neobaroku wybudowano w latach 1889-1890 wg projektu Emila Foerstera przez firmę A. Walczok Bielsko. Rzeźby i sztukaterie wykonali Josef Scheuer z Białej i Adolf Schill z Wiednia; krycie dachów łupkiem – Karl Nierse; kurtynę – pracownia Johann Kautsky. Otwarcie teatru nastąpiło 30-09-1890 r. Zgodnie z założeniem Foerstera, przypomina on Operę Wiedeńską i Teatr Narodowy w Budapeszcie.

źródło: https://zabytek.pl/pl/obiekty/zespol-teatru-polskiego-3918